ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ - Με ορίζοντα το τέλος Σεπτεμβρίου




Αγώνα δρόμου για να «ξεκολλήσουν» τα μεγάλα έργα ξεκινά η κυβέρνηση και η επανεκκίνηση των συμβάσεων παραχώρησης των τεσσάρων μεγάλων αυτοκινητοδρόμων αποτελεί βασική προτεραιότητα της. Με απόφαση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, μετά από εισήγηση του αρμόδιου υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κωστή Χατζηδάκη ορίστηκε οΕυθύμιος Βιδάλης ως διαπραγματευτής για την επίλυση του θέματος. Οι συμβάσεις έχουν παρουσιάσει καθυστερήσεις στην υλοποίηση τους, λόγω της μεγάλης οικονομικής κρίσης και της έλλειψης ρευστότητας στον χρηματοπιστωτικό τομέα, που επηρέαζε άμεσα την χρηματοδότηση των έργων και των παραχωρησιούχων. Στόχος της διαπραγμάτευσης είναι μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου να καταλήξει σε μια συμφωνία - πλαίσιο για τα έργα και μέχρι το τέλος του χρόνου, με όλες τις διαδικασίες που προβλέπονται, οι συμφωνίες για τα έργα να τεθούν υπό την έγκριση της ελληνικής Βουλής. Τα έργα που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης και είναι ενταγμένα στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Προσπελασιμότητας είναι η Ιόνια Οδός, ο αυτοκινητόδρομος «Μαλιακός – Κλειδί», ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, ο αυτοκινητόδρομος «Ελευσίνα, Κόρινθος, Πάτρα, Πύργος, Τσακώνα», και ο αυτοκινητόδρομος «Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα» και κλάδος Λεύκτρο - Σπάρτη (οι εργασίες στον οδικό άξονα συνεχίζονται κανονικά). Η πλήρης έναρξη κατασκευής των έργων αυτών θα συμβάλει σημαντικά στο ΑΕΠ της χώρας κατά 1,5% και στην ενίσχυση της απασχόλησης δημιουργώντας δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Σημειώνεται ότι ο κ Βιδάλης έχει εργασθεί με επιτυχία στον ιδιωτικό τομέα και έχει χρηματίσει πρόεδρος του Συμβουλίου Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΣΕΒ. Ο κ. Χατζηδάκης ευελπιστεί πως μέχρι τα τέλη τους έτους θα έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή οι αναθεωρημένες συμβάσεις παραχώρησης ώστε να ξεκινήσουν τα έργα στους τέσσερις άξονες που έχουν σταματήσει από το Νοέμβριο του 2010. Εκτός των χιλιάδων χαμένων θέσεων εργασίας η Ελλάδα απειλείται και με διεκδικήσεις δισεκατομμυρίων από τους εγχώριους και ξένους εργολάβους που συμμετέχουν στις κοινοπραξίες κατασκευής. Οι διεκδικήσεις συνδέονται με την καθυστερημένη παράδοση τμημάτων λόγω απαλλοτριώσεων, μη μεταφοράς δικτύων υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, κ.λπ. «Στόχος μας είναι να κρατήσουμε όλους τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, όλα αυτά τα μεγάλα αναπτυξιακά σχέδια ζωντανά», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών, στο περιθώριο των εγκαινίων του τμήματος Ανισόπεδος Κόμβος Κυπαρισσίας - Ανισόπεδος Κόμβος Εισόδου Καλαμάτας του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, του μοναδικού από τα πέντε συγχρηματοδοτούμενα που προχωρά κανονικά. Η συμφωνία του περασμένου Σαββάτου με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για τη δημιουργία του περίφημου «Μηχανισμού Επιμερισμού Κινδύνου» για τους οδικούς άξονες θεωρείται σημαντικό βήμα. Όμως, τα προβλήματα στις συμβάσεις παραχώρησης ξεκινούν από τη μειωμένη κυκλοφορία, που έχει τινάξει στον αέρα τις προβλέψεις για τα έσοδα και φτάνουν μέχρι την απόφαση πολλών ξένων τραπεζών να αποχωρήσουν από τη χρηματοδότηση. Η κυκλοφορία στις εθνικές οδούς παρουσιάζει μείωση μέχρι και 50% σε σύγκριση με το 2007, με αποτέλεσμα να καθίσταται ακόμα πιο δύσκολη η επανεκκίνηση των έργων. Οι ελληνικές τράπεζες και όσες ξένες θέλουν να μείνουν στη χρηματοδότηση ζητούν από το ελληνικό δημόσιο να εγγυηθεί την κυκλοφορία και συνεπώς τα έσοδα από τα διόδια, κάτι το οποίο έχει ήδη πράξει στην περίπτωση της Αττικής Οδού, αλλά και αυξήσεις στα επιτόκια με τα οποία έχουν δανείσει τους εργολάβους. Οι τελευταίοι ζητούν αλλαγές στο φυσικό αντικείμενο των συμβάσεων (να περικοπούν τμήματα που έχουν εμπλακεί σε δικαστικές διαμάχες ή σε προσφυγές στην Ε.Ε. όπως τμήμα του Άξονα Κεντρικής Ελλάδος, τμήμα που διέρχεται μέσα από τον Καϊάφα στην Ηλεία, κ.λπ.) ώστε να προχωρήσουν τα έργα. Ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε πως «οι διαπραγματεύσεις θα είναι εξαιρετικά δύσκολες, όλοι γνωρίζουν ποιες είναι οι συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνονται, αλλά η αποτυχία δεν μπορεί να είναι επιλογή». Πρόσθεσε πως «είναι σημαντικό τα έργα αυτά να προχωρήσουν και για τον τεχνικό κόσμο και γιατί θα δημιουργηθούν δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, αλλά και γιατί θα υπάρξει θετική αντανάκλαση σε όλες τις τοπικές κοινωνίες απ’ όπου θα περάσουν αυτά τα έργα. Θα δουλέψουμε λοιπόν με σύστημα, με αποφασιστικότητα και με διαφάνεια». Δηλώσεις έκανε και ο Αναπληρωτής Υπουργός Στάυρος Καλογιάννης, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Κάνουμε μια τεράστια προσπάθεια για να μπορέσουμε να επανεκκινήσουν οι εργασίες στις υπόλοιπες τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης, κάθε μία από τις οποίες αντιμετωπίζει ξεχωριστά προβλήματα. Αισιοδοξούμε ότι με την συνεργασία όλων θα το καταφέρουμε».

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η νέα ταινία της sirina με πρωταγωνίστρια τη Μαριάννα Ντούβλη

Απίθανα φωτογραφικά «παιχνίδια»!

Γάτες πιάστηκαν… στον ύπνο σε αλλόκοτα σημεία!